Jan. 14, 2012







Idag har det varit en mycket rolig dag. Började med besök hos Emmas uppförare där Emma, Bozz och Greta (Fribox Geisha) fick leka. Bozz var inte alls så stöddig med Greta som han varit med alla andra hundar han träffat innan. Emma tyckte verkligen inte om att Greta sa till Bozz. Hon skällde grovt på henne
- Rör inte min pojke sa hon nog :)

När vi kom hem igen fick vovvarna vila. Klockan 14.00 åkte vi till en skog här i närheten för att spåra lite. Det är en fin öppen lövskog som våran granne äger. Jag och Natalie började lägga ut varsitt spår. Jag till Emma och Natalie till Bozz. Emma fick ett ca 250m spår med många olika vinklar i olik terräng med 3 pinnar + slut. Emma spårade riktigt bra även om det gick fruktansvärt fort. Jag lyckades knappt ta några foton för den otroliga farten. Hon hittade alla pinnar utom 1. Natalie ska hem och träna på att försöka få ner farten på Emma utan att hon för den delen slutar spåra. Hon ska dessutom träna på "basic" i spårningen i form av en 1 x 1 m ruta. Det skulle kunna fungera på Emma så att hon fortfarande spårar men att hon ändå är lugn. De har ändå utvecklats kraftigt och det går verkligen bättre, ni är sååå himla duktiga!!

Bozz fick också ett ca 250m spår fast med 2 pinnar, 2 bollar, godis för sig i spåret samt favvoleksaken som slut. Han spårade i kärnan hela tiden under hela spåret. Han vara bara lite av en gång och då var det på 1m utanför spåret. Han tog alla leksaker, mycket av godis + slutet men pinnarna missade han helt och hållet. Pinn träning var det alltså. Jag är så imponerad av denna hund alltså, wow! Han är så självsäker i spåret och vet exakt var han ska gå.

I Bozz andra spår som Natalie hade gått var lite av ett äventyrsspår måste jag säga. Det var längre än det första. Kanske 300m men med mycket svår terräng. Dessutom hade vinden vänt och flyttat på spåret. Han spårade på bra och hittade nästan alla leksaker. En viktig sak jag verkligen lärde mig i detta spåret var att lite på honom. När vi kom till ett sur hål med mycket lera och vatten. Ville Bozz rakt in i det men Natalie sa att det inte gick där. Bozz var 100% saker på att det gick där. Tillslut följde jag honom och fick snabbt reda på att det var här som Natalie hade gått. Våtmarken blev värre. Jag höll på att fastna flera gånger. När vi kom fram till slutleksaken var både jag och Bozz totalt slut i rutan men han hade rätt den lilla. Vi använder inga snitslar i våra spår för att både jag och Natalie ska kunna lita på våra hundar istället för att styra dem.

I Natalie och Emmas sista spår fick Natalaie reda på att hon måste verkligen ha snitslar i spåret. Emma är inte riktigt att lita på. Hon var ännu snabbare än i det förra spåret. De första 75 m av spåret spårade Emma på mycket bra även om farten var helt otrolig alltså. Sen hände något och både Emma och Natalie hamnade fel på det. Vi får se vad Natalie har för plan till nästa spår. Natalie visade mig lite lydnad och snacka om att de har blivit riktigt bra. Så kul för er!


-Kom igen och hämta den emmsi!



Under dagen hade jag och Naty samlat lagon tjocka, långa pinnar i skogen. Nya reglerna i bruks är att man ska ha natur pinnar och inte vanliga bruna. När vi kom hem och hade städat bilden började vi att såga pinnar. Ska bli kul att använda sådanna i spåret istället för de andra.

Nu ligger en uyslagen hund i vår soffa på rummet och sover. Gullplutten!!

Over and out


Kommentarer
Postat av: Filippa & Ester

Härlig dag ni har haft! Naturpinnarna (med bark på) använder man bara i elitklass, så i akl - hkl gäller fortfarande vanliga bearbetade pinnar.

2012-01-16 @ 14:12:39
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Amanda

Ja det var en riktigt härlig dag! Tack för tipset. Lika bra att variera pinnarna i spåret med andra pinnar. Kan bli roligt att se om de markerar naturpinnarna :)

2012-01-16 @ 20:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0